Nivå 1, Modul 1

I den här modulen arbetar vi med det centrala innehållet ”Grundläggande språkvetenskapliga begrepp som behövs för att på ett strukturerat sätt tala om språkets uppbyggnad och funktion samt diskutera språkriktighetsfrågor.”

Modulen består av två delar: Fraser och ordklasser och Meningar och satser.

Del 1: Fraser och ordklasser

I den här delen ska vi gå igenom fraser och ordklasser, men framför allt ska vi gå igenom hur fraser och ordklasser förhåller sig till varandra. Inom grammatiken är det i första hand fraserna som är intressanta – det är nämligen fraserna och inte de enskilda orden som fungerar som språkets byggstenar. Men eftersom ordklass ändå är en term som används när man pratar om grammatik tas även dessa upp. Först ut är fraserna.

I grammatikens värld har begreppet fras en specialbetydelse: en fras är en grupp av ord som hör närmare ihop med varandra än med orden runtomkring. Men en fras kan också bestå av ett enda ord. Verkar det knepigt? Det är det egentligen inte eftersom vi som språkbrukare har en känsla för vad fraser är även om vi inte kan sätta ord på känslan. Titta på den här meningen:

Den nykära tjejen hade köpt de tre röda rosorna på torget.

Även de som inte har läst grammatik skulle nog göra ungefär såhär om man någon bad dem att dela in meningen in naturliga delar:

Den nykära tjejen || hade köpt || de tre röda rosorna || på torget.

Om vi utgår från definitionen att en fras alltså är en grupp av ord som hör närmare ihop med varandra än med orden runt omkring så tycker nog de flesta att denna gruppering är rimlig. Exempelmeningen innehåller alltså fyra fraser som utgör byggstenar. Här följer några exempel så att du kan testa och kanske öva upp din språkkänsla för fraser. Försök alltså dela in exempelmeningarna i fraser.

[Kan man göra så att eleverna kan sätta ut frasgränserna i sin dator och att uppgiften ”rättas”?]

På lördagarna äter vi ofta ägg.

Mannen hade stulit en elcykel.

I somras stal mannen en alldeles ny mountainbike.

Den blåa cykeln är finast.

Den nya utställningen fokuserar på arkitektur.

Alla ska kunna leka på Lunds lekplatser.

Nu har utställningen funnits på Louisiana i en dryg månad.

Vinnaren hade sprungit jättesnabbt.

De nyplockade jordgubbarna var solvarma.

Fraserna i exempelmeningarna är av lite olika slag, och vi går igenom dem en och en. Totalt finns det fem olika typer av fraser i exempelmeningarna: nominalfraser, verbfraser, prepositionsfraser, adverbfraser och adjektivfraser.

Nominalfraser

En av de viktigaste frastyperna är den som exemplifieras av den nykära tjejen och de tre röda rosorna. De viktigaste orden dessa fraser är tjejen och rosorna, och därför kallas tjejen och rosorna för frasens huvudord. I alla fraser finns alltså ett huvudord.

Om det är först nu ordklasserna blir viktiga: huvudorden tjejen och rosorna tillhör nämligen ordklassen substantiv. Och eftersom huvudordet är ett substantiv så kallas hela frasen för substantivfras eller – oftare – nominalfras.

Nu kan vi alltså lägga till lite information i exempelmeningen ovan:

Den nykära tjejen || hade köpt || de tre röda rosorna || på torget.

Huvudordet i en nominalfras kan också bestå av ett ord som tillhör ordklassen pronomen. Pronomen är ord som kan ersätta substantiven – som exempelvis han, den, dessa, de eller det. Om nominalfrasen har ett pronomen som huvudord blir frasen i regel kortare. Det ser vi också om vi byter ut den nykära tjejen mot hon och de tre röda rosorna mot dem.

Hon || hade köpt || dem || på torget.

Här ser vi att en fras kan innehålla flera ord men också att ett ord kan vara tillräckligt. Om det finns flera ord i frasen är ett av orden är frasens huvudord, och huvudordet avgör fras det är. Nominalfrasens huvudord är ett ord som tillhör ordklassen substantiv eller ordklassen pronomen.

På lördagarna || äter || vi || ofta || ägg.

Mannen || hade stulit || en elcykel.

I somras || stal || mannen || en alldeles ny mountainbike.

Den blåa cykeln || är || finast.

Den nya utställningen || fokuserar || på arkitektur.

Alla || ska kunna leka || på Lunds lekplatser.

Nu || har || utställningen || visats || på Louisiana || i en dryg månad.

Vinnaren || hade sprungit || jättesnabbt.

De nyplockade jordgubbarna || var || solvarma.