Del 1: Fraser och ordklasser
I den här delen ska vi gå igenom fraser och ordklasser, men framför allt ska vi gå igenom hur fraser och ordklasser förhåller sig till varandra. Inom grammatiken är det i första hand fraserna som är intressanta – det är nämligen fraserna och inte de enskilda orden som fungerar som språkets byggstenar. Men eftersom ordklass ändå är en term som används när man pratar om grammatik tas även dessa upp. Först ut är fraserna.
I grammatikens värld har begreppet fras en specialbetydelse: en fras är en grupp av ord som hör närmare ihop med varandra än med orden runtomkring. Men en fras kan också bestå av ett enda ord. Verkar det knepigt? Det är det egentligen inte eftersom vi som språkbrukare har en känsla för vad fraser är även om vi inte kan sätta ord på känslan. Titta på den här meningen:
Den nykära tjejen hade köpt de tre röda rosorna på torget.
Även de som inte har läst grammatik skulle nog göra ungefär såhär om man någon bad dem att dela in meningen in naturliga delar:
Den nykära tjejen || hade köpt || de tre röda rosorna || på torget.
Övning 1.1
Om vi utgår från definitionen att en fras alltså är en grupp av ord som hör närmare ihop med varandra än med orden runt omkring så tycker nog de flesta att denna gruppering är rimlig. Exempelmeningen innehåller alltså fyra fraser som utgör byggstenar. Här följer några exempel så att du kan testa och kanske öva upp din språkkänsla för fraser. Försök alltså dela in exempelmeningarna i fraser.
På lördagarna äter vi ofta ägg.
Mannen hade stulit en elcykel.
I somras stal mannen en alldeles ny mountainbike.
Den blåa cykeln är finast.
Den nya utställningen fokuserar på arkitektur.
Alla ska kunna leka på Lunds lekplatser.
Nu har utställningen funnits på Louisiana i en dryg månad.
Vinnaren hade sprungit jättesnabbt.
De nyplockade jordgubbarna var solvarma.