inskick 13
I denna modul får du bekanta dig med några språkliga drag i vetenskapliga texter: nominaliseringar, passiva verb och vänstertyngd.
När man konstruerar om en bisats eller en infinitivfras till en nominalfras så har man gjort en nominalisering. I exemplet nedan har den konditionala om-bisatsen skrivits om till en nominalisering där användandet är huvudordet i den nya nominalfrasen. Bisatsen i den första meningen och den nya nominalfrasen i den andra meningen är understrukna.
Om man använder metanol som bränsle minskar risken för allvarliga olyckor då metanol och andra alkoholer kan släckas med vatten, vilket inte bensin kan.
Användandet av metanol som bränsle minskar risken för allvarliga olyckor då metanol och andra alkoholer kan släckas med vatten, vilket inte bensin kan.
När man för in en nominalisering i en mening så påverkas inte bara abstraktions- och stilnivån, utan det händer också något med de andra leden i satsen. För det första ”försvinner” subjektet man i Om man använder metanol som bränsle när det finita verbet använde konstrueras om till nominalfrasen användandet. Därmed vet inte läsaren vem det är som är ansvarig för det som sker i nominaliseringen, alltså i det här fallet för användandet.
För det andra blir det direkta objektet metanol som bränsle i bisatsen Om man använder metanol som bränsle inte längre någon egen obligatorisk satsdel utan fogas istället in i nominalfrasen, som visas i schemat för nominalfrasen nedan.
Artikel | Adjektiviska beskrivande led | Huvudord | Övriga beskrivande led | Relativa beskrivande led |
---|---|---|---|---|
användandet | av metanol som bränsle. |
En nominalisering gör alltså så att subjektet försvinner helt och att informationen i det direkta objektet övergår till att bli beskrivande led i den nyskapade nominalfrasen.
När man ska skriva vetenskapliga texter så är det viktigt att man behärskar ett avancerat skriftspråk så att texten får en högre grad av abstraktion. Abstraktion är alltså eftersträvansvärt i vetenskapliga texter eftersom det är ett typiskt skriftspråkligt drag. Med utgångspunkt i exemplet nedan illustreras stegvis hur nominaliseringar höjer graden av abstraktion och dessutom gör texten mer informationstät. Detta höjer i sin tur höjer textens stilnivå.
Många kämpar för att mangroveområdena ska bevaras, och många kämpar även för att upprätta lagar som skyddar miljön. Denna kamp är naturligtvis viktig för miljön och miljöarbetet.
I ursprungstextens första mening är det den nominala bisatsen att mangroveområdena ska bevaras och infinitivfrasen att upprätta lagar som skyddar miljön som kan konstrueras om med hjälp av en nominalisering. Resultatet blir såhär:
Många kämpar för bevarandet av mangroveområdena, och många kämpar även för upprättandet av lagar som skyddar miljön. Denna kamp är naturligtvis viktig för miljön och miljöarbetet.
Informationen i meningen är densamma, men abstraktionsnivån och även stilnivån har höjts. För att ytterligare förtäta informationen kan man naturligtvis också stryka upprepningen av ”många kämpar”. Resultatet blir då såhär:
Många kämpar för bevarandet av mangroveområdena och även för upprättandet av lagar som skyddar miljön. Denna kamp är naturligtvis viktig för miljön och miljöarbetet.
Två syntaktiska meningar har blivit en, som framgår på tredje raden i satsschemat. Dessutom har informationen koncentrerats.
Fundament | Typplats | N1 | A1 | V | N2 | A2 |
---|---|---|---|---|---|---|
Många | kämpar | ← | för att mangroveområdena ska bevaras, | |||
(och) många | kämpar | ← | även | för att upprätta lagar som skyddar miljön. | ||
Många | kämpar | ← | för bevarandet av mangroveområdena och även för upprättandet av lagar som skyddar miljön. | |||
Denna kamp | är | ← | naturligtvis | viktig | för miljön och miljöarbetet. |
Tanken är inte att alla meningar i en text ska innehålla en nomimalisering, för då blir texten alltför komprimerad och också troligen ganska svårläst. Men genom att byta ut några av bisatserna och infinitivfraserna i en text mot nominaliseringar så får man alltså en mer informationstät text med en mer skriftspråklig och därmed vetenskaplig karaktär.
Verb kan vara aktiva eller passiva, och verbets passiva form uttrycks antingen med -s eller en konstruktion med hjälpverben är eller blir.
Den kända författaren skrev den omtalade romanen. →
Den omtalade romanen skrevs av den kända författaren eller
Den omtalade romanen blev/var skriven av den kända författaren.
Den grammatiska skillnaden mellan satser med aktivt och passivt verb är subjektets status.
EXA 03-01-01-aktpas
I den aktiva satsen är det författaren som är ansvarig för handlingen, och därmed blir romanen satsens direkta objekt. I den passiva satsen är det istället romanen som är subjekt, även om romanen inte ansvarar för handlingen. Den som faktiskt ansvarar för handlingen i en passiv sats uttrycks med hjälp av en Agent. Agenten i en passiv sats motsvarar alltså subjektet i en aktiv sats men konstrueras med hjälp av en prepositionsfras med prepositionen av.
I satsschemat ser man hur aktiva och passiva satser skiljer sig åt:
Fundament | Typplats | N1 | A1 | V | N2 | A2 |
---|---|---|---|---|---|---|
Den kända författaren [NF] SU | skrev | ← | den omtalade romanen. [NF] DO | |||
Den omtalade romanen [NF] SU | skrevs | ← | av den kände författaren. [PrepF] Agent |
Passiva verb bidrar ofta till ett mer abstrakt och opersonligt språkbruk. Detta bidrar i sin tur till en högre stilnivå, och det är något som man brukar eftersträva i vetenskapliga texter. Det första korta utdraget ur en laborationsrapport nedan visar originaltexten, och det andra exemplet visar hur texten skulle se ut när passiva verbformer har ersatt de aktiva ersätta och satsa:
Metanol är ett bränsle som används inom vissa motorsporter, som i speedway. Det finns de som menar att man skulle kunna ersätta den nuvarande bensinen vi använder i våra bilar med metanol, men än så länge satsar man ändå mer på etanol än metanol.
Metanol är ett bränsle som används inom vissa motorsporter, som i speedway. Det finns de som menar att den nuvarande bensinen vi använder i våra bilar skulle kunna ersättas med metanol, men än så länge satsas det ändå mer på etanol än metanol.
Vinsten med passiva verb här är att det vaga pronomenet man har arbetats bort och att texten därmed förtätats. Eftersom läsaren i originaltexten inte får veta vem man är så går ingen viktig information förlorad.
Passiva verb är också vanliga i exempelvis laborationsrapporter, inte minst om man ska träna på att skriva opersonligt och vetenskapligt. Hur passiva verbformer fungerar i en text visas i utdraget från en laborationsrapport:
I det sista provröret, provrör 4, blandades det i 5 cm3 standardmjölk (fetthalt 3,0%), 1 cm3 enzymlösning, 1 droppe fenolftalein och 5–6 droppar natriumkarbonatlösning (sodavatten). De fem provrören sänktes därefter ned i ett 37°C vattenbad. Kontroller gjordes dels efter 2–3 minuter, dels efter ytterligare 20 minuter. Efter 20 minuter tillsattes droppvis natriumkarbonatlösning till provrör 2 och 3 under omskakning. Av dessa 4 provrör studerades endast provrören 2 och 3, eftersom provrören 1 och 4 inte innehöll alla ämnen som behövdes för att sodalösningen skulle ge utslag med en röd/rosa färg.
En effekt av passivformer är att texten blir mindre konkret, även om textavsnittet ovan beskriver genomförandet av en mycket konkret laboration. I och med att de agerande subjekten inte skrivs ut får läsaren inte ett tydligt besked om vem det är som blandar, sänker, gör, tillsätter och studerar under laborationen,men till skillnad från utdraget om metanol finns en tydlig aktör bakom handlingarna under laborationen. Att det inte explicit skrivs ut vem som agerar är inget problem i texten ovan eftersom det framgår av kontexten och texttypen.
I andra typer av texter kan det däremot vara problematiskt att det inte framgår vem som ansvarar för det som sker. I exempel som Ett beslut fattades nyss i frågan, Under helgen vandaliserades sju gravstenar och Politikerna anses helt ha missförstått situationen pekar de passiva verben fattades, vandaliserades och anses snarare på att skribenten antingen inte vill ange vem som står bakom beslutet och vandalisering eller inte vet det. Passiva verbformer kan alltså också användas för att av olika skäl dölja information. Att låta bli att skriva ut vem som är ansvarig för en handling eller ett yttrande är ett ganska vanligt grepp i propagerande och även politiska och argumenterande texter.
I svenskan placerar vi normalt ny eller lite tyngre information – det vill säga längre syntaktiska led – långt till höger i meningen. Oftast handlar det om tilläggsinformation som fungerar som adverbial i satsen. Sådana led står i positionen A2 i ett satsschema, alltså allra längst till höger. Om en mening däremot har mycket ny information eller syntaktiskt tunga led till vänster om det finita verbet så har meningen istället vänstertyngd. I en vänstertung konstruktion har satsen ett långt led i fundamentet. Jämför den andra meningen i de två följande exemplen.
Amurleoparden är ett nattjagande kattdjur. Den smyger omkring bland de stora temperade skogarna i sydöstra Ryssland, mellan det japanska havet och Kina.
Amurleoparden är ett nattjagande kattdjur. Bland de stora temperade skogarna i sydöstra Ryssland, mellan det japanska havet och Kina, smyger den omkring.
Om man sätter in exempelmeningarna i satsschemat blir förändringen kanske ännu tydligare:
Fundament | Typplats | N1 | A1 | V | N2 | A2 |
---|---|---|---|---|---|---|
Amurleoparden [NF] SU | är | ← | ett nattjagande kattdjur [NF] SP. | |||
Den [NF] SU | smyger | ← | omkring | bland de stora temperade skogarna i sydöstra Ryssland, mellan det japanska havet och Kina. [PrepF] R-advbl | ||
Bland de stora temperade skogarna i sydöstra Ryssland, mellan det japanska havet och Kina [PrepF] R-advbl | smyger | den | omkring. |
Det som händer när man flyttar ett längre led till fundamentet är egentligen tre olika saker, och alla tre är viktiga för att göra en text mer koncentrerad och utvecklad. Det första är att man får en variation i hur ledet i fundamentet är uppbyggt. Det andra är att stilnivån höjs och att texten därmed får mer vetenskaplig karaktär. Det tredje är att ett tyngre led i fundamentet öppnar för möjligheten att lägga till ytterligare information i slutet av meningen. Detta visas i exemplen nedan:
Bland de stora temperade skogarna i sydöstra Ryssland, mellan det japanska havet och Kina, smyger den omkring eftersom det är den bästa typen av vegetation för jakt.
Bland de stora temperade skogarna i sydöstra Ryssland, mellan det japanska havet och Kina, smyger den omkring för att den enklare ska kunna skaffa sig föda och samtidigt hålla sig gömd.
Bland de stora temperade skogarna i sydöstra Ryssland, mellan det japanska havet och Kina, smyger den omkring i sin jakt på rådjur, sikahjortar, harar och grävlingar.
Samma sak gäller för den första, den tredje och den fjärde meningen i textutdraget nedan, där ledet i fundamentet dels är kort, dels genomgående utgörs av satsens subjekt. Ledet i fundamentet är understruket i alla fyra meningarna.
Människan påverkar den biologiska mångfalden genom att bland annat bidra till försvinnandet av mangroveskogar. Antalet invasiva främmande arter ökar i takt med populationen. Människan kan välja att istället bidra till en positiv utveckling genom att exempelvis undvika att köpa tropiska jätteräkor, välja mer ekologisk kost och minska konsumtionen av nya prylar. Bönder skulle kunna samarbeta med bina eftersom de exempelvis kan odla ärtväxter som är viktig mat för dem.
I satsschemat ser det ut såhär:
Fundament | Typplats | N1 | A1 | V | N2 | A2 |
---|---|---|---|---|---|---|
Människan | påverkar | ← | den biologiska mångfalden | genom att bland annat bidra till försvinnandet av mangroveskogar. | ||
Antalet invasiva främmande arter | ökar | ← | i takt med populationen. | |||
Människan | kan | ← | välja | att istället bidra till en positiv utveckling | genom att exempelvis undvika att köpa tropiska jätteräkor, välja mer ekologisk kost och minska konsumtionen av nya prylar. | |
Bönder | skulle | ← | kunna samarbeta | med bina || eftersom de exempelvis kan odla ärtväxter som är viktig mat för dem. |
Om man stuvar om informationen i den första, den tredje och den fjärde meningen och lägger det längre ledet i fundamentet så har man fått en mer varierad text och kan dessutom utveckla meningarna med ny information i den sista positionen.
Fundament | Typplats | N1 | A1 | V | N2 | A2 |
---|---|---|---|---|---|---|
Genom att bland annat bidra till försvinnandet av mangrove-skogar | påverkar | människan | den biologiska mångfalden | |||
Antalet invasiva främmande arter | ökar | ← | i takt med populationen. | |||
Genom att exempelvis undvika att köpa tropiska jätteräkor, välja mer ekologisk kost och minska konsumtion av nya prylar | kan | människan | välja | att istället bidra till en positiv utveckling. | ||
Eftersom bönder exempelvis kan odla ärtväxter som är viktig mat för bina | skulle | bönderna | kunna sam-arbeta | med bina. |