Introduktion till lärare

Välkomna till denna grammatikplattform, som förhoppningsvis kan fungera som ett kompletterande redskap i grammatikundervisningen. Innehållet är framtaget för att matcha de mål i Gy25 som fokuserar på grammatik:

  • Grundläggande språkvetenskapliga begrepp som behövs för att på ett strukturerat sätt tala om språkets uppbyggnad och funktion samt diskutera språkriktighetsfrågor. (Nivå 1)

  • Det svenska språkets grammatik, däribland hur ord, fraser och satser samspelar i språket. Analys av det svenska språkets uppbyggnad i olika typer av texter. (Nivå 2)

De centrala delarna av svenskans grammatik gås igenom, och de skriftliga genomgångarna finns även inlästa. Genomgångarna av de olika momenten varvas med självrättande övningar. När eleverna har arbetat igenom innehållet på de olika nivåerna är tanken att de ska ha fått med sig grundläggande kunskaper om svensk grammatik.

Det som i plattformen placerats under Nivå 1 hör till svenskämnets Nivå 1, osv., så att det ska vara så enkelt som möjligt att hitta genomgångar av olika moment.

Genomgången av grammatiken och de grammatiska begreppen leder in på ytterligare tre mål i Gy25 som kommenteras på plattformen och som rör språknormer och språkriktighet:

  • Skriftspråkets normer för språkriktighet och vilka språkliga egenskaper som gör att en text fungerar väl i sitt sammanhang. (Nivå 1)

  • Några språkliga drag i argumenterande och utredande texter: bisatser och logiska samband i texter samt utbyggda nominalfraser. (Nivå 2)

  • Några språkliga drag i vetenskapliga texter: nominaliseringar, passiva verb och vänstertyngd. (Nivå 3)

I diskussionerna om språknormer och språkriktighet återkommer de grammatiska begrepp som har presenterats i genomgångarna, men nu används de som redskap i ett textarbete. Tanken är att eleverna ska få upp ögonen för att deras grammatiska kunskaper och det grammatiska metaspråket kan hjälpa dem i deras skrivande.

Till några av genomgångarna hör tillämpningsuppgifter som ger dig möjlighet att tillsammans med eleverna diskutera hur svenska språkets grammatik fungerar i praktiken. Därmed blir elevernas arbete med grammatik både teoretiskt och praktiskt. Tillämpningsuppgifterna finns under rubriken Diskutera och resonera och utgår från öppna frågor som ska stimulera till samtal om exempelvis språkkänsla och skillnaden mellan olika uttryckssätt. Eleverna ska alltså både få testa sin språkkänsla och sitt språköra och försöka förklara sin känsla.

När man talar om språkkänsla och språköra hamnar man ganska naturligt i diskussioner om språknormer, men i tillämpningsuppgifterna ligger inte fokus på rätt och fel utan på att stimulera till resonemang.

Tanken med dessa uppslag är att elevernas arbete med svenska språkets grammatik ska få en både teoretisk och praktisk karaktär, men också att de ska känna att hela plattformen faktiskt handlar om deras eget språk, deras språkbruk och deras språkkänsla.