Introduktion till lärare
Välkomna till denna grammatikplattform, som förhoppningsvis kan
fungera som ett kompletterande redskap i grammatikundervisningen. Innehållet är
framtaget för att matcha de mål i Gy25 som fokuserar på grammatik:
-
Grundläggande språkvetenskapliga begrepp som behövs för att
på ett strukturerat sätt tala om språkets uppbyggnad och
funktion samt diskutera språkriktighetsfrågor. (Nivå 1)
-
Det svenska språkets grammatik, däribland hur ord, fraser
och satser samspelar i språket. Analys av det svenska
språkets uppbyggnad i olika typer av texter. (Nivå 2)
De centrala delarna av svenskans grammatik gås igenom, och de
skriftliga genomgångarna finns även inlästa. Genomgångarna av de
olika momenten varvas med självrättande övningar. När eleverna har arbetat
igenom innehållet på de olika nivåerna är tanken att de ska ha fått
med sig grundläggande kunskaper om svensk grammatik.
Det som i plattformen placerats under Nivå 1 hör till svenskämnets
Nivå 1, osv., så att det ska vara så enkelt som möjligt att hitta
genomgångar av olika moment.
Genomgången av grammatiken och de grammatiska begreppen leder in på
ytterligare tre mål i Gy25 som kommenteras på plattformen och som
rör språknormer och språkriktighet:
-
Skriftspråkets normer för språkriktighet och vilka språkliga
egenskaper som gör att en text fungerar väl i sitt
sammanhang. (Nivå 1)
-
Några språkliga drag i argumenterande och utredande texter:
bisatser och logiska samband i texter samt utbyggda
nominalfraser. (Nivå 2)
-
Några språkliga drag i vetenskapliga texter:
nominaliseringar, passiva verb och vänstertyngd. (Nivå 3)
I diskussionerna om språknormer och språkriktighet återkommer de
grammatiska begrepp som har presenterats i genomgångarna, men nu
används de som redskap i ett textarbete. Tanken är att eleverna ska
få upp ögonen för att deras grammatiska kunskaper och det
grammatiska metaspråket kan hjälpa dem i deras skrivande.
Till några av genomgångarna hör tillämpningsuppgifter som ger dig
möjlighet att tillsammans med eleverna diskutera hur svenska
språkets grammatik fungerar i praktiken. Därmed blir elevernas
arbete med grammatik både teoretiskt och praktiskt.
Tillämpningsuppgifterna finns under rubriken
Diskutera och resonera och utgår från öppna frågor som ska
stimulera till samtal om exempelvis språkkänsla och skillnaden
mellan olika uttryckssätt. Eleverna ska alltså både få testa sin
språkkänsla och sitt språköra och försöka förklara sin känsla.
När man talar om språkkänsla och språköra hamnar man ganska
naturligt i diskussioner om språknormer, men i
tillämpningsuppgifterna ligger inte fokus på rätt och fel utan på
att stimulera till resonemang.
Tanken med dessa uppslag är att elevernas arbete med svenska
språkets grammatik ska få en både teoretisk och praktisk karaktär,
men också att de ska känna att hela plattformen faktiskt handlar om
deras eget språk, deras språkbruk och deras språkkänsla.